نازایی

مقدمه

نازایی زمانی است که یک زوج، بدون استفاده از هیچ روش پیشگیرانه ای از بارداری، علی رغم داشتن رابطه جنسی منظم (دو بار در هفته) بچه دار نشوند.

از هر هفت زوج، یک زوج ممکن است در باردار شدن مشکل داشته باشند.

در صورت نزدیکی مرتب و بدون استفاده از هیچ روش جلوگیری، حدود ۸۴% از زوج ها، در طول یکسال به طور طبیعی باردار می شوند.

از هر ۱۰۰ زوجی که به طور طبیعی اقدام به بچه دار شدن می کنند:

• ۸۴ نفر در طول یک سال باردار خواهند شد.
  • ۹۲ نفر در طول دو سال باردار خواهند شد.
  • ۹۳ نفر در طول سه سال باردار خواهند شد.

برای زوج هایی که بیش از سه سال برای بارداری اقدام کرده اند و موفق نبوده اند، احتمال کلی بارداری در سال بعد ۲۵% یا کمتر است.

تصمیم گیری برای یافتن کمک

برخی زنان به سرعت باردار می شوند، اما در مورد بقیه ممکن است طول بکشد. خوب است که اگر زوجی پس از یکسال تلاش برای بارداری، موفق نشدند، به پزشک مراجعه نمایند.

زنان ۳۶ سال یا بیشتر، و کسانی که می دانند در رابطه با بارداری مشکلی دارند، باید زودتر به پزشک مراجعه نمایند.

یک زوج تنها زمانی به عنوان زوج نازا شناخته می شوند که پس از یک سال تلاش برای بارداری، موفق به بارداری نشوند.

دو نوع نازایی وجود دارد:

• نازایی اولیه: زمانی که فرد به هیچ وجه حاملگی در گذشته نداشته و در باردار شدن مشکل دارد.
  • نازایی ثانویه: زمانی که فرد یک بارداری یا بیشتر در گذشته داشته ولی اکنون در باردار شدن مجدد مشکل دارد.

علل نازایی چیست؟

علل بالقوه بسیاری برای نازایی وجود دارد، و مشکلات باروری ممکن است هم زن و هم مرد را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه، همیشه مشخص کردن علت ممکن نیست.

علل شایع نازایی در زنان شامل عدم تخمک گذاری مرتب، بسته شدن لوله های رحمی و آندومتریوز است. اگرچه، در ۲۵% از زوج ها علت ناشناخته است. در مردها، شایع ترین علت کیفیت پایین مایع منی است.

چه درمان هایی در دسترس است؟

درمان های نازایی قابل دسترس عبارتند از:

• درمان های دارویی جهت تخمک گذاری مرتب.
  • عمل های جراحی: مثل درمان برای آندومتریوز.
  • لقاح کمکی: که ممکن است تلقیح داخل رحمی IUI، یا لقاح آزمایشگاهیIVF باشد.

درمان پیشنهادی بسته به این است که، علت نازایی شما چیست و درمان های در دسترس در جامعه شما چه هستند.

برخی از انواع درمان های نازایی ممکن است منجر به مشکلاتی گردند که شامل موارد زیر هستند:

• عوارض جانبی داروها
  • افزایش خطر بارداری خارج از رحم